Yoga | Kalender | Artikler | Yogaferie

Yoga betyder enhed.

Yoga og ayurveda er begge værktøjer til at bringe balance i krop, sind og ånd så vi genvinder en naturlig balance imellem vores egen medfødte naturlige konstitution, og vores omgivelser.

Yoga og ayurveda er nært beslægtet, de arbejder begge med at bringe de 5 elementer i balance i os. Men det højeste mål i sidste ende er at bringe os i kontakt med vores egen guddommelighed og stilhed indeni.

Ayurveda arbejder med den fysiske krop og kan forberede og understøtte os i at kunne gå dybere ind i yoga. Ayurveda kan være med til at rense affaldstoffer ud, og åbne kroppen og sindet til at kunne gå dybere i yoga og meditation.

Yoga og meditation påvirker også den fysiske krop. AyurYoga stimulerer organer, kredsløb, smidighed og styrke både i kroppen og sindet. Gennem yoga kan du give slip på opbygget stress og lære hvordan du kan bruge teknikker i hverdagen til at finde hvile. Det er helt op til dig om du har lyst til at nøjes med en undervisningsdag om ugen, eller gå dybere og bruge teknikkerne i hverdagen.

Yoga åbner sindet og dens begrænsninger samtidig med at den træner sindet i at være tilstede i nuet. Normalt er sindet beskæftiget med fortiden, eller hvad der skal ske i fremtiden. Når vi finder ro i vores tanker og tømmer sindet for unødige bekymringer styrker vi intuitionen og bevidstheden kan udvides.
Intuitionen styrkes og bevidstheden udvides. Man kan opleve at man er mere I harmoni med omgivelserne og at livet flyder nemmere igennem.

Prana-livsenergi forøges. Prana er det som flyder i alt levende, det er livskraft. Igennem yoga opbygger vi prana. Prana er den kraft som f.eks. er i frisk frugt, grøntsager. Et friskt æble har masser af prana, hvorimod et æble som er i forrådnelsesprocessen er i nedbrydningsprocessen og prana'en er på vej ud af æblet.

I yoga opbygger vi prana via åndedrættet.( Frisk luft og ilt har masser af prana, hvorimod et værelse der ikke er luftet ud, mangler prana.)
Åndedrætsøvelser er en vigtig del af yoga for at opbygge legemet med livskraft.

Når prana er højt, føler vi os fyldt med overskud og vi er klar til at møde verden. Når prana er lavt kan vi være i underskud og føle os deprimeret, nedtrykt, eller ryge ind i mental ustabilitet. Ved at forøge prana i systemet, kan vi bringe sindet til ro og give plads til kreativitet, intuition, enhedsfølelse og bevidsthed.

I AyurYoga slapper du af i sanserne så de hviler og du kan gå helt ind i dig selv og opleve et indre rum hvor der er plads til at hvile og regenerere.

Ahimsa-ikke voldelig adfærd det er meningen at yoga skal være rart at lave og give dig fred. Vi bestræber os på at lære at lytte til os selv og finde vores grænser men samtidig være parate til at slippe dem når muligheden er der. Du må også gerne føle dig udfordret.

Du vil se fremskridt gang for gang. Nogle gange er det en mental barriere der skal overvindes for at komme videre, andre gange må man simpelthen have kærlighed og tålmodighed til sig selv, og der er gennembrudet

-accept og kærlighed for der hvor man er.


AyurYoga består af:

  • asanas (fysiske stillinger)
  • pranayama (åndedrætsøvelser)
  • samanu (mental koncentration på energicentre)
  • yoganidra (afslapning)
  • meditation
  • Mantra (sanskrit (oldindisk) vers)
  • Chanting (vi starter timen og slutter timen med sanskrit sang)

Yoga er en måde hvorpå du kan styrke din krop til at bære din sjæl og lade den skinne igennem til alle du møder og bringe shanti (fred) i dit liv.

Om shanti, shanti, shanti

Privat undervisning:

For dig der har lyst til at få lavet et specielt tilpasset program, eller bare har lyst til at være privat elev. Tiderne kan tilpasses dig og sted kan aftales.

Personlige programmer kan laves i forhold til din konstitution (krop/sind opbygning).Her kan vi udarbejde et specielt program til dig som styrker eller dæmper bestemte elementer i kroppen som skaber ubalance.

Yoga kalender:


Klik her for at se aktuelle kurser & hold..

Undervisningssted:

Carey & Bjerring
Vesterbrogade 37, 3. sal tv
1620 Kbh. V

(5 min. gang fra hovedbanegården)

Frem | Tilbage | Home | Mail | Kontakt